Friday, April 24, 2015

Lawak hari itu

Hari itu, aku pulang dari bekerja seperti biasa. Melihat kain yang tersidai di ampaian, aku tersenyum. Ye lah sejak ketiadaan mokde, hampir seluruh kerja rumah diambil alih oleh abah dan emak. 

Selepas mandi dan solat aku akan menonton tv. Sambil tu aku melipat kain yang masih belum berlipat, yang dibasuh oleh emak pagi tadi. Dah jadi rutin harian ku, melipat baju sambil menonton tv. 

Selain aku, abah dan emak juga adik perempuan ku turut bersama-sama menonton TV. Nak dipendekkan cerita aku pun teruskan kerja ku melipat kain tadi. Biasalah, sebelum melipat pasti nak membau kan? Tak pasti orang lain tapi aku selalu je buat macam tu.

Dah lipat tiga helai, aku pelik kenapa la macam tak wangi je. Aku syak mesti emak terlupa letak sabun barangkali. Lepas tu emak pun jawab, cuba tanya abah, letak sabun ke tak masa basuh tadi?

Oh abah ke yang basuh, ingatkan emak.

Ku tanya abah. Abah jawab, entah. Eh, dah tu siapa yang basuh baju pagi tadi?

Mak kata, dia tak basuh. Abah kata dia tolong sidai je. Adik perempuan aku? Tak mungkin.

Lantas aku membuat kesimpulan. Baju ni... Sebenarnya...

Haa faham2 lah ye. Adeh, abah2.. 

Pape pun thumbs up to abah sebab ada inisiatif untuk membantu kami membuat kerja2 rumah. Love u dad! Hee

Jangan tiru ya aksi ini di rumah anda. Bye and salam. Tq for reading this :))