Saturday, September 13, 2014

Ragam orang bersalin

Hampir dua bulan kerja aku duk menjaga ibu-ibu mengandung sehinggalah saat mereka  melahirkan bayi-bayi yang comel lotey. Sepanjang dua bulan ni juga lah pelbagai ragam yang aku jumpa.

Antaranya..

"Doktor tolong saya. Sakit sangat ni!!"

Sabar puan. Nak bersalin memang sakit puan. Sakit tu bagus, membantu bayi puan cepat keluar. Lepas bersalin hilang la sakit tu ye. Sabar ye puan. Itu je yang mampu aku buat. Ye. Bersalin memang sakit.

"Sakit doktor! Operate je lah senang."

Puan, jangan cakap macam tu. Jantung bayi elok lagi tu. Rugi kalau kita operate sekarang. Semua orang nak bersalin normal. Operate lagi bahaya. Sabar ye puan. Sabar. Ye. Bersalin memang sakit.

"Abang urut la belakang saya ni. Sakit tau tak."

Terdiam. Sambil pesan dekat si suami. Sabar ye encik. Tak lama je lagi tu. Berdoa supaya dipermudahkan segalanya. Ye. Bersalin memang sakit.

"Maaf ye doktor saya terberak."

Takpe puan jangan risau. Berak aje kat situ, nanti kami cuci. Ye. Bersalin tak boleh pergi tandas dah. Sebab tu berak dulu siap2 haha.

"Doktor, tak boleh teran. Tak larat. Tak boleh!! *Pengsan*"

Puan jangan macam ni. Kena kuatkan semangat. Lagi sikit je. Teran puan terannn. Ye bagus2. Kepala anak dah kat situ je tuuuu. Ye nak bersalin kena kuat dari semua segi. Mental rohani dan fizikal.

Ye bersalin memang sakit. Tak dapat digambarkan dengan kata2 mahupun gambar sekalipun. Namun ianya memang satu proses yang unik dan indah. Anggap je yang sakit itu penghapus dosa. Bertuah lah menjadi seorang ibu. 

So, dah tau bersalin tu sakit, masih nak menderhaka kepada ibu kita? Tak patut. Memang tak patut.

Ok bye. Nanti sambung cite lagi :)

No comments: