Saturday, July 20, 2013

Kenangan Ramadhan dulu-dulu

Salam.

meh sini, aku nak cerita satu rahsia kat korang...

Aku pun ada kenangan yang tak dapat dilupakan sewaktu kecil dulu. Kenangan nakal..haha.

Dulu-dulu aku selalu tolong mak suapkan adik makan tengahari. Aku hanya gorengkan adik nasi dan telur pastu tambah kicap sikit, siap! Bau dia, memang seolah-olah ingin menggugat imanku yang sedang berpuasa waktu tu.

Namun, imanku semakin lemah bila bau nasi goreng kicap yang sedap tu tiba di perutku. Aku tekad. Masa nak suap adik, dan bila dah pastikan yang line semua clear je, aku pun suap diri sendiri. Wow enaknya. Hilang juga akhirnya lapar yang ku tahan sejak pagi tadi.

Jahatnya aku kan?

Dulu, aku bersekolah agama pada waktu petang. Aku juga agak lincah orangnya. Selalunya aku berjaya menahan lapar. Entah kenapa waktu tu aku rasa letih sangat. Lantas aku mendapat satu idea nakal.

Tangan diangkat. 'Ustazah, boleh saya ke tandas?' Aku terus meminta izin ustazah untuk ke tandas. Dan aku membasuh muka. Namun aku tetap letih dan tak bertenaga. Air paip ku buka dan minum setelah ku pastikan tiada orang yang melihat. Aku kembali ke kelas sambil tersenyum kenyang..hehe.

Haa, adik2 jangan tiru perangai buruk akak tu pula ye. (Rasanya selamat kot sebab mana ada budak2 baca blog ni). Yup. Kalau difikirkan balik, menyesal juga sebab dah menipu mak. Ampun mak. I promise tak buat lagi...hehe.

Dulu-dulu, anak-anak kecil akan diberikan ganjaran mengikut berapa banyak hari mereka berpuasa. Ganjaran yang diberi selalunya berbentuk wang. Cara tu dilihat lebih senang dalam usaha mendidik anak2 belajar berpuasa.

Haa, nampak tak betapa aku ni jenis tamakkan wang. Demi duit, sanggup minum air paip, nasib baik tak sakit perut lepas tu, kuang3.

Ok lah, dah baca tu, harap2 rahsia kita sampai di sini saje ye. Biar pecah diperut jangan pecah di mulut! Selamat menjalani ibadah puasa dengan jayanya buat semua umat Islam :)

Salam.

No comments:

Kisah Tuan Rumah dan Kawan Lama

 Salam. Pagi tadi aku terbaca tweet ni, dia seorang suami yang ingin bercerita tentang isterinya yang sangat teruja setelah mendapat jemputa...