Friday, January 13, 2012

cerita tentang doktor..

Seorang doktor meluru masuk ke ruang hospital dalam keadaan tergesa-gesa selepas mendapat panggilan kecemasan dari pihak hospital. dia menukar pakaian dan terus meluru ke blok pembedahan. dia mendapati ayah kepada budak yang berada dalam bilik pembedahan sedang berdiri menunggunya.. apabila si ayah melihat doktor itu, dia terus berteriak..


"kenapa awak ambil masa yg lama utk datang..?? Awak tahu x anak saya dalam bahaya sekarang nie..?? Awak x ada rasa bertanggungjawab ke..??"

doktor tersebut tersenyum dan berkata : " saya minta maaf, saya berada di luar hospital & saya datang sepantas yg mungkin selepas mendapat panggilan kecemasan tu..dan sekarang, saya harap saudara bertenang..jadi, saya dapat buat kerja saya.."

"bertenang awak kata..?! kalau anak awak berada dalam bilik tu skrang ni, bolehkah awak bertenang..??kalau anak awak mati sekarang ni apa yg awak buat..?? kata si ayah dgn marah..

si doktor tersenyum lagi & berkata : "saya akan kata bahawa Allah telah berfirman dlm kitab-Nya yg suci " drp Allah kita dtg dan kepada-Nya kita kembali"..doktor x mampu utk memanjangkan hayat seseorang..Insya-Allah kami akan cuba yg terbaik utk anak kamu.."

"memberi nasihat bila kita x mengalaminya memang senang..!" gumam si ayah..

pembedahan tu mengambil masa beberapa jam..x lama kemudian, si doktor keluar dgn gembira..

"alhamdulillah..anak saudara selamat..!" dia terus berjalan tanpa menghiraukan si ayah "kalau saudara ada sebarang soalan..boleh tanya jururawat nanti..!"

"kenapa doktor tu sombong sangat..?! x boleh ke dia tunggu beberapa minit supaya saya dpt tnya beberapa soalan tentang anak saya..?!"komen si ayah selepas melihat jururawat..

jururawat itu berkata sambil air mata mengalir di pipinya :

"anaknya meninggal dunia semalam dlm kemalangan jln raya..dia berada dlm upacara pengebumiaan anaknya ketika kami menghubunginya utk pembedahan anak encik..dan sekarang dia telahpun menyelamatkan nyawa anak encik, dia tergesa-gesa utk menghabiskan upacara pengebumiaan anaknya.."

moral of the story : Never judge anyone..... because U never know how their life is & what they're going through...



sumber : perkongsian rakan di Facebook

3 comments:

Keyha said...

:')

Nur Liyana said...

jadi dr. mmg kna 200% sabar la kan..dgn pnt,tdo xckp,mkn xtentu..brhdpn plak dgn pt byk kerenah..kalo iman xcukup, dr. pn bole ikut maki hamun :p

syanabel said...

Keyha : sedih jugak =')

Liyana : Ibarat kata pepatah, "Dr has no life because they are busy to save yours". Takutnyee nak keje nanti..huhu

Kisah Tuan Rumah dan Kawan Lama

 Salam. Pagi tadi aku terbaca tweet ni, dia seorang suami yang ingin bercerita tentang isterinya yang sangat teruja setelah mendapat jemputa...