Friday, October 14, 2011

Nabi Musa sakit perut ?

Salam. Baru sebentar tadi ku mendapat satu perkongsian dari seorang teman. Selamat membaca ku ucapkan dan semoga ianya bermanfaat buat kalian semua.

Tazkirah sempena menghadapi Peperiksaan.


Just to share a story.. Di kala nak exam ni.. Cerita ni maybe Israeliyat sedikit, tapi just nak kita ambil maksudnya..


cerita bermula..

Satu hari Nabi Musa sakit perut. Bermacam2 telah dilakukan namun tak berjaya mengurangkan sakit perutnya..Lalu diadukan kepada Allah dan Allah menyuruhnya pergi ke satu pokok, ambil daunnya, kunyah lalu disapukan ke perut. Lalu Nabi Musa melakukannya, lalu hilanglah sakit perutnya.

Kemudian beberapa lama selepas itu, Nabi Musa sakit perut lagi.. Lalu terus pergi ke pokok itu, diambil daunnya dan dikunyah dan disapukan ke perutnya lagi. 


Namun sakit perutnya tidak hilang. Diulanginya banyak kali, tetapi perutnya masih sakit lagi.

Lalu diadukan kepada Allah.. Allah berkata, 


"Dahulu semasa kau sakit, kau cari Aku dan minta pertolongan dariKu, lalu Aku sembuhkan sakitmu. Sekarang kau cari pokok itu untuk menyembuhkanmu, bukan dariKu. Maka mintalah pertolongan dari pokok itu!"

cerita pun tamat.

Jom. Kita reflect balik kepada kehidupan kita, especially diri kita sebagai student ini. Muhasabah, Tengok yang kita study sungguh2 ni sebab kita nak pass exam, taknak fail ATAUPUN sebab kita tahu Allah suka kita study ni, Allah perintahkan kita study ini. Lain distinctionnya antara kedua2nya. 

Sebab yang kedua tu, Allah suka apa yang kita lakukan, dan kita still dpt pass exam dgn study kita itu. Kalau kita tak pass, kita tahu yang Allah uji kita ataupun ada benda yang kita still lacking, tapi still akan diberkatiNya. 

Kalau kita study utk pass exam ataupun taknak fail, maka study kita kalau pass exam tu, itu ajelah yang kita dapat. Begitu juga dengan kalau tak fail, itu ajelah yang kita dapat. Berkat Nya tiada..

So, check balik niat kita.. Adakah kita dtg study sini sebab kita tahu Allah suka dan perintahkan kita study, ataupun sebab kita just nak pass exam dan boleh kerja dan jadi kaya?

Jika ada tergelincir, maka perbetulkanlah niat kita. Betapa Allah sayang kita, pelihara kita dari sekolah rendah, lepas tu pass lagi sekolah menengah, pre uni.. Sekarang kat universiti dah.. Hargai betul2 dgn tunjukkan rasa syukur kita kepada Allah..


Wallahu'alam. Sekadar perkongsian.


Yang benar,

No comments: