Saturday, July 28, 2012

Sedikit Perkongsian daripada seorang Aku

Salam.

Puasa ke tidak hari ni?


mestilah puasa kan?
orite.


Jom dengar cerita ni;

Malam itu, untuk ketiga kalinya pencuri itu tertangkap oleh Abu Hurairah ketika sedang mencuri makanan bilik kaum muslimin.

Kata Abu Hurairah:

"Sesungguhnya akan aku bawa menghadap Rasulullah S.A.W. Ini adalah kali yang ketiga kau datang. Padahal kau telah berjanji untuk tidak akan kembali, tapi ternyata kau balik lagi."

Kata orang itu:

"Lepaskanlah aku, akan aku ajari kau beberapa kalimat yang Allah memberikan manfaat pada kalimat-kalimat itu."

Abu Hurairah bertanya:

"Apa itu?"

Orang itu berkata:

"Jika engkau hendak tidur, bacalah ayat Kursi. Kerana Allah akan menjagamu sampai kau bangun, dan syaitan tak akan berani mendekatimu."

Lalu Abu Hurairah pun membebaskannya. Esoknya, Rasulullah S.A.W. bertanya kepada Abu Hurairah tentang tawanannya semalam. Kata Abu Hurairah:

"Wahai Rasulullah S.A.W., dia menyangka bahawa dia telah mengajarku beberapa kalimat yang bermanfaat bagiku, maka aku bebaskan dia."

Rasulullah S.A.W. bertanya lagi:

"Apa itu?"

Abu Hurairah berkata:

"Dia berkata padaku agar aku membaca ayat Kursi sebelum tidur. Dan apabila aku membacanya, maka aku akan dijaga oleh Allah sampai subuh dan tidak akan ada syaitan yang mendekatiku."

Rasulullah S.A.W. bersaba:

"Ketahuilah, sesungguhnya dia telah berkata jujur padamu padahal sebenarnya dia itu pendusta. Tahukah kau siapa orang yang kau ajak bicara selama tiga malam ini,wahai Abu Hurairah?"

Abu Hurairah menjawab:

"Tidak."

Rasulullah S.A.W. bersabda:

"Dia itu adalah syaitan."

( Hadis Riwayat Bukhari)

Lihat kisah di atas, bagaimana syaitan mengetahui akan fadilat ayat Kursi, padahal itu sama sekali tidak ada gunanya bagi dirinya. Malah Abu Hurairah yang memanfaatkan apa yang diajarkan syaitan kepadanya.




astaghfirullah~


Renung-renungkan dan mari kita fikir-fikirkan bersama.....
Semoga kita tergolong dalam golongan yang dikehendaki-Nya.....
InsyaALLAH.....

- Dipetik daripada Koleksi Motivasi -
juga dari SINI

gambar ini bersumberkan Facebook & Tumblr

last but not least,

I'm S.


and S is for Syafiqah
erk?? hehe
(^__^)Y

No comments:

Kisah Tuan Rumah dan Kawan Lama

 Salam. Pagi tadi aku terbaca tweet ni, dia seorang suami yang ingin bercerita tentang isterinya yang sangat teruja setelah mendapat jemputa...