Saturday, March 24, 2012

Adik2 lepasan SPM, jom jadi Doktor!

Salam. Apa khabar semua hari ni? semoga sihat hendaknya~


Khas buat lepasan SPM & lepasan Matrik;


Mari kita jadi Doktor sama-sama! 

 


  • Besar kot pahala dapat melawat orang yang sakit di hospital hari-hari apatah lagi merawat mereka. Dan satu je akak Belle nak pesan kat adik-adik, jangan pernah fikir yang nanti, bila adik-adik dah jadi Doktor.. gaji besar gile ah! Please la, forget about that. please..
  • If adik-adik nak kaya cepat, sila jadi businessman ye. Tak pun pi la buat bisnes Herbalife or join MLM..huhu. 
  • Jangan amek medic sbb parents suruh atau cikgu suruh. 
  • Jadi budak medik ni hanya tension jika kita sendiri tidak pandai mengawal stress dan malas..huhu.
  • Ingat lah, kita tidak perlu menjadi excellent untuk bergelar seorang doktor. Be a safe doktor, itu sudah memadai. The patient also just need a safe doctor. Makanya, jika adik-adik tak dapat A dalam subjek Biologi, ataupun kurang cemerlang untuk result SPM kali ni tapi ada minat yang mendalam untuk bergelar seorang doktor, sila jangan putus asa. 
"You still have a chance to become a medical student as long as you go for it. InsyaAllah."
  • Lagi satu kak Belle nak pesan. Nak jadi Doktor ni, hati kena baik ye, tak boleh malas-malas, sifat suka tolong orang tu wajib ada kat diri tu & akhlak kena jaga.
  • ambil masa yang ada ni sebelum korang isi borang further study untuk bertanya pendapat ibubapa, cikgu2, rakan-rakan, senior dan sebagainya. Ini masa depan korang kot. Fikir betul2. Pergilah seminar or pameran kerjaya jika perlu untuk menambah ilmu.
p/s : Korang sepatutnya kena bersyukur tau, sekarang ni ada kemudahan internet. Sangat senang nak tahu tentang info2 pasal kerjaya dan halatuju lepas dapat result SPM. Time akak dulu, cuma bergantung pada cikgu kaunseling je kot. Pastu main isi je semua borang. Akak masuk matrik pun sebab tak dapat tawaran pegi obesi. Pastu amek medic sebab; result bole tahan la, pastu dengar2 cakap orang yang doktor ni senang dapat kerja, gaji besar dan minat tu ada la jugak sikit-sikit. Tapi frankly speaking, memang agak blurr gak la dulu.. sebabnya just tahu belajar je tanpa merancang masa depan dan tak ambil kira choice lain yang kita ada..huhu. sedey kan? kalau la aku tahu, dulu aku amek.. eh takde papelah..hehe. ok bye.


Good Luck for you guys!

No comments:

Kisah Tuan Rumah dan Kawan Lama

 Salam. Pagi tadi aku terbaca tweet ni, dia seorang suami yang ingin bercerita tentang isterinya yang sangat teruja setelah mendapat jemputa...