Monday, September 12, 2011

Antara FB, Twitter & Blogger

semasa blogwalking tadi, aku terbaca entri ini bertajuk 'Red Tube Malaysia'. Dan dari situ aku berkenalan pula dengan Google Insights. It's fun to see what the world is searching for! Let's start.. yes now..

Berikut merupakan antara katakunci yang popular di Malaysia 
antara tahun 2004 hingga 2011 :

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Aku sengaja mencari keyword yang popular dari tahun 2004-2011. Kalau korang perasan, sejak tahun 2004 lagi, youtube menjadi carian paling popular. Pada tahun yang sama, friendster juga adalah antara carian yang hot.

Kita tengok pada tahun 2008 pula, Facebook terus mengambil alih takhta Youtube dan Friendster sehingga lah sekarang. Manakala pada tahun 2009, carian friendster terus lenyap dan blogspot mula menjadi pesaing. Youtube juga lenyap pada tahun 2010.

Dan Twitter mula menduduki carta di kalangan carian popular bermula pada tahun 2011 diikuti dengan carian Blogger. Rising Searches FB juga menunjukkan penurunan mendadak. Persoalan: apakah y8?? haha

Facebook : Aku hebat sebab dapat menghubungkan hubungan kenalan lama yang dah lama terpisah.
Twitter : Aku pun hebat juga sebab dapat merapatkan hubungan artis dan peminat.
Blogger : Aku lagi hebat. Aku menghubungkan penulis dan pembaca. Mereka tak pernah kenal antara satu sama lain tetapi mereka dekat..hehe
Twitter : ala, aku pun. Siap boleh tahu lagi, kawan diorang tidur jam berapa, makan apa hari ni dan paling best, bila tweet pasal hati dan perasaan. Just Tweet!
Facebook : Wah kagum. Aku pun boleh buat macam korang cuma ramai orang komplain yang aku ni terlalu public. Maybe sebab umur aku dah tua kot..huhu
Blogger : Ala, jangan cakap macam tu. Kita semua sama je la. Cuma masing-masing ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.
Twitter : Betul tu. Dan kita saling memerlukan supaya nampak lebih sempurna.

Belle : Hidup ini perlu sentiasa mengikut peredaran zaman. 

2 comments:

KaK LimAh Si SupiR said...

like giler2 lahh..giler p0n x like mcm ni ^_^

FormulaDuitMudah.com said...

Skrg ni zaman social media... maka Facebook, twitter dan youtube dah mendominasi... lepas ni tak tau la plak yg akan lahir.. trend akan sentiasa bertukar mengikut peredaran zaman...

Kisah Tuan Rumah dan Kawan Lama

 Salam. Pagi tadi aku terbaca tweet ni, dia seorang suami yang ingin bercerita tentang isterinya yang sangat teruja setelah mendapat jemputa...