Tuesday, November 23, 2010

Baca Alam Nashrah kalau blank masa exam

Tadi, lepas je habis exam aku dan Housemate ku terus gi makan ke tempat yang kitorang selalu makan. Sambil makan, Pak Cik kedai makan tu tegur.

"Ok exam tadi?" (sebab kitorang punyer muka ada muka orang baru lepas jawab exam kot)

erk..aku pun main angguk-angguk je lah dari jauh. Dia pun cakap lagi dari jauh tapi mungkin ada benda yang nak disampaikan, Pak Cik tadi tu pun menghampiri meja makan kitorang. Kitorang dah cuak. Pastu Pak Cik tu pun sambung la apa benda yang dia cuba nak sampaikan dari jauh tadi.

" Pak Cik nak pesan, kalau 'blank' dalam exam, try baca 'Alam Nashrah'. Tutup dulu kertas soalan, pastu baca. InsyaAllah. Pak Cik bukan lah pandai sangat, tapi Pak Cik ada Ilmu, Pak Cik sampai-sampaikanlah. Mana boleh bawak sampai mati ilmu tu. Anak pak cik ambil SPM hari ni..bla bla bla dan bla"

Panjang lagi pak cik tu membebel, tapi aku cut je lah ye. Then kitorang pun dengar je lah sambil mencekik..yummy sedapnyerr huhu. Dia siap cite pasal anak dia lagi. Housemate aku plak siap baru tahu, oh hari ni start SPM rupanya. (Haha ni sure busy belajo sampai tak ikut perkembangan semasa.)

SO! nak dijadikan cerita. Pak Cik tu kan pesan kat aku, jadi aku pun teringin nak pesan kat pembaca blog aku..hehe. InsyaAllah, lepas ni aku akan ingat pesan Pak Cik tadi. Terima kasih Pak Cik! Bawah ni ada aku copy paste kan Surah dan Makna dia. Memang bagus diamalkan bila mana kita berada dalam kesulitan.. Ya Allah, maafkan hamba mu yang sentiasa lupa, alpha dan leka ni Ya ALLAH.


  In the name of Allah, the Most Gracious, the Ever Merciful.   
    Have We not opened up your heart for you? and relieved you of the burden which weighed your back? and for your sake exalted your fame?   
    Therefore, with this difficulty [which you are now facing O Prophet!] there is a great ease [which awaits you]. With this difficulty, there is a great ease [which awaits you].   
    So, when you are free [from this task], labour hard [in worship] and seek your Lord with all fervour.   
  
  (Adapted from Ghamidi's "Al-Bayaan")

Belle': Good Luck to all SPM' candidates 2010 especially for my juniors in Sekolah Menengah Sains Sultan Iskandar and SMK Bandar Maharani! Fighting~

--> after exam nak balik kampung ke tak ek..ah tak tahu lerrrrrrr

No comments:

Kisah Tuan Rumah dan Kawan Lama

 Salam. Pagi tadi aku terbaca tweet ni, dia seorang suami yang ingin bercerita tentang isterinya yang sangat teruja setelah mendapat jemputa...