Wednesday, March 2, 2011

Apa definisi SMART bagi korang?

" Study Smart not Study Hard !"

Hari ini hari kedua pada Bulan MAC. Dan semalam tiada entri dicoretkan kerana .. aku sibuk melayan cerita Samson & Delaila. Apa kena mengena cerita tu dengan update blog? Ah pedulikan .. haha. Apa yang pasti aku suka lakonan Fasha, Adi Putra dan Ako Mustapha dalam cerita tu. Sila tengok tau (^__^)

Entri sebelum ni yang bertajuk [3sebab kenapa kita perlu letak gambar BF diblog] telah mendapat sambutan baik walaupun tak ramai yang komen. perasannyer kau syafiqabelle. Dan aku nak bagitahu sekali lagi, jangan baca tajuk je dah buat kesimpulan yang bukan-bukan, baca keseluruhan entri tu sampai habis tau. 

Adeh, risau betul aku dengan korang ni la. So siapa yang agak-agak baru baca sekerat, sila baca balik. Ok?

Dalam kelas tadi, under topic personality test .. aku dan rakan-rakan sekelas telah ditanya sebiji soalan yang berbunyi;

" How do you know you are self SMART?? "

............... (no answer)

Dr, siapa ada kereta ni, diorang lah self Smart! err bukan ke?
Lima minit kemudian.

....... (no answer)

he is SMART! err .. bukan ke DR?
Dan pensyarahku kesian kat kami, masing-mesing membisu. Dan beliau pun bagi tau la jawapannya. Senang nya dia jawab;

"When you are better than yesterday."

Aku terdiam. Aah, betul juga. kenapa aku tak terfikir. Aku ingatkan self smart tu merujuk kepada orang-orang genius je. Yang hari-hari dia tak sah kalau tak baca buku tebal-tebal. Otak mesti nak study je!

But I'm wrong. Selagi kita adalah lebih baik daripada semalam, maka kita SMART. Alasan yang mudah, bayangkan kalau kita bijak, intelligence dan perfect lah dari segi akademik dan pekerjaan tapi! kita tak tahu nak uruskan diri, kebersihan diri tak jaga, pergaulan dengan masyarakat pula dihadkan, hubungan dengan keluarga dan kawan-kawan tak baik.. adakah anda sudah dikira SMART?

*think stop*

Pikir-pikirkan dan selamat beramal. Nak sambung tidur sebab lepas ni mau jumpa pesakit mental di Hospital Bahagia. Last meeting with them. Yeah! 

for me, he is so smart (>.<)
syafiqa-belle: Lain orang, lain definisi SMART tu .. betul tak? Nak-nak zaman dah moden. Siape setuju kalau aku cakap orang yang ada blog tu SMART?

No comments:

Kisah Tuan Rumah dan Kawan Lama

 Salam. Pagi tadi aku terbaca tweet ni, dia seorang suami yang ingin bercerita tentang isterinya yang sangat teruja setelah mendapat jemputa...