Thursday, July 28, 2011

Nasihat untuk semua pelajar perubatan (18SX)

Salam.

Kisah ni berlaku beberapa hari yang lalu di hospital. Waktu tu kami sedang dalam bed-side teaching (kelas tepi katil). Antara perkara wajib sewaktu bed-side teaching adalah menunjukkan skill-skill pemeriksaan terhadap pesakit di hadapan Dr (pensyarah) seperti pemeriksaan tangan pesakit.

Sewaktu pemeriksaan tersebut dijalankan beserta dengan running commentary (komen berlari), Dr kami tiba-tiba memotong ayat rakan kami itu (perempuan). Dr mengatakan yang ianya salah dan perlu buat macam ni la dan bla bla bla. Sedang kami semua khusyuk mendengar 'pemotongan ayat' Dr itu...tiba-tiba,


"Dik, jangan la pegang lama-lama. Stim saya nanti." kata pesakit (pakcik) tersebut.


Kami terkejut besar. Mata kami terus tertumpu ke arah tangan mereka yang masih berpegangan. Adeh. Macam manalah beliau boleh terlupa untuk melepaskan tangan pakcik tu tadi. Aku tak pasti sama ada Dr kami sedar akan perkara itu ataupun tidak. Yang pastinya, pakcik tu jujur amat! Dan, ala... pegang tangan je pun.

Moral of the story:
Kepada semua pelajar perubatan, faham-faham sendiri lah ye. Korang semua dah besar kan untuk faham apa yang aku cuba sampaikan daripada cerita tadi. So, korang ada pengalaman yang sama tak? Tak kira lah korang sebagai medical student ataupun pesakit. JOM! kongsi lah sama-sama k .. hehe =)

A quote for today;
"No need to be a GREAT Doctor, just be a SAFE Doctor"


Bukan mudah nak jadi seorang Doktor.

6 comments:

Jo Qusary said...

Tak faham... kenapa dgn pakcik tu?

Cahaya Yang Riang Gembira said...

It's difficult. Ini belum lagi sampai examination of hernia dan yang seangkatan dengannya. But, it's our job. Sebab tu orang selalu cakap kalau cari doktor, yang perempuan, biarlah cari yang perempuan seeloknya.

syanabel said...

Jo : ala, takkan tak faham..ce try bace ayat Pakcik tu lagi sekali..huhu

Unknown said...

haha! aku nk jadi pesakit leh x?? hihi~

syanabel said...

kak Farhana : yup. Job is job. Kene jadi professional.

Dayat : aku doakan kau sakit betul2 nanti kang, haa baru tau.. nak?? haha

adrinaqamarina said...

betul akak, bukan mudah nak jadi student medic, apa lagi nak jadi doktor.

Kisah Tuan Rumah dan Kawan Lama

 Salam. Pagi tadi aku terbaca tweet ni, dia seorang suami yang ingin bercerita tentang isterinya yang sangat teruja setelah mendapat jemputa...