Tuesday, January 11, 2011

1st posting : OSCE Exam

Semekum orang kampung? hehe. (bagi la salam betul-betul ye dak?). Baik!!

Assalammualaikum W.B.T

Macam yang aku dah janjikan kat entri sebelum ni, aku nak buat catatan ringkas tentang pengalaman aku jawab exam OSCE semalam. Mana lah tahu, berguna untuk sesiapa yang ingin menggunakannya kelak. wee. Untuk pengetahuan pada yang ingin tahu, Exam OSCE ni bertujuan menguji tahap clinical skill para pelajar. Cara exam pula, ada station-station. Setiap station jawab selama 8 minit dan lepas tamat 8 minit, loceng akan dibunyikan dan move lah ke station yang seterusnya sehinggalah tamat. (macam naik keretapi plak ada station-station nih..adoi). Sebelum tu, aku nak ingatkan diri sendiri.. "Blame myself first before I blame others!"

Ok!

Untuk posting MITC, kitorg hanya ada 5 station (2 statik, 2 interaktif & 1 rest station) sahaja. SAHAJA! Memang la sahaja, tapi cuaknya sebelum nak gi jawab tu, tuhan je lah yang tahu. Kitrg plak baru aje dapat tahu yg masa untuk setiap stesen adalah 2+6=8minutes. Maksudnya, 2 minit untuk baca soalan, dan 6 minit untuk jawab soalan

Jom. Kita terus ke Station 1 :
Percentile Chart & Easycare for elderly ! Ok, susah sebab memang tak baca sgt bab ni..muahaha. Dapat markah tuk plot chart je kot. Tapi, serius.. 6 minit untuk jawab soalan yang agak banyak ditambah pula ada dua bakul separate 2 soalan. Apa nih? Siap kena pindah2 kerusi lagi nak jawab soalan dalam satu station. Adoi. Tapi aku kena ingat pesanan di atas. Salah kan diri dulu, sebelum salahkan org lain. Memang aku tak dapat jwb, bg lah mase sejam.. tak cukup jugak..muahaha (T_T)Y

Station 2 :
Aku boleh menyanyi dengan gumbira sekali. Pap smear! Alhamdulillah. I think I have done my best. Just aku salah pilih speculum. Patutnya aku amek the larger one. Oh shit! I guess, got extra time to sleep on this station.. :P . em aku pelik la, kenapa isu pakai GLOVE mengambil masa yang lama perlu ada? Susah ea nak pakai glove tu? Tapi tadi tgk membe tu punya masalah, rupa-rupanya tangan dia berpeluh, mmg berpeluh even tak nervous pun. So maybe memang kena bwk glove dari rumah la tuk next exam nanti..hehe :))

Station 3 :
Ultrasound for early pregnancy! Aku gagal score tuk station ni. I didn't manage to answer half of the question. Time was running so fast. I should blame myself because tak read a lot about ultrasound. Tak expect kot soklan ni kuar! Even Dr sendiri kata, setuju yg soklan tu tak fair tuk ktrg...aaa menci la camni.. takpe2. Ingat Belle, jgn blame others :P

Next, Station 4 :
Assesment of baby. Kami diarahkan mengajar seorang ibu mengakses ketumbesaran bayi mereka sama ada normal atau tidak. Umur bayi adalah 12minggu. Sebelum tu kena bagitahu dulu 4 areas yang kita nak akses. Adoi. Sekali lagi aku gagal mengingat dengan baik. Boleh ingat 2 je. Itulah, org suruh practice ekau malas..haa padan la ngan muka ekau.. "maaf2.". Tapi yang lain, just ok je kot.

Overall, I'm doing bad in Osce. Harap, aku dapat belajar dari kesilapan. Dah jawab exam, baru la nyesal tak study betul2. Banyak main je kot posting ni.. Belle Belle (^_^"). Okey lah. Cukup la tuk kali ni. Thanks for reading. See yaa~

pesanan penaja : study lah sebelum terlambat. Ko nak deal dengan nyawa orang kot Belle'.. ayoyoo~

No comments:

Kisah Tuan Rumah dan Kawan Lama

 Salam. Pagi tadi aku terbaca tweet ni, dia seorang suami yang ingin bercerita tentang isterinya yang sangat teruja setelah mendapat jemputa...