Tuesday, February 15, 2011

A Beautiful Mind

Baru usai menonton sebuah filem lama berjudul 'A Beautiful Mind'. Berkisar tentang seorang pakar matematik yang ter amat lah genius tapi menghidapi sejenis penyakit mental (Schizophrenia). Namun, penyakit nya itu langsung tidak menghalang beliau untuk meneruskan kehidupannya. Malah beliau berjaya mendapat anugerah Nobel. Hebat ah!

Korang berminat nak baca sinopsis filem tu? klik SINI.
Klik SINI pula untuk membaca artikel berkenaan apa itu Schizophrenia.


Hampir menitik juga lah air mata ku tatkala si isteri sanggup menemani si suami melawan penyakit tersebut. Bukan senang nak hidup dengan masyarakat dalam keadaan diri yang sentiasa dihantui oleh bayang-bayang yang tak wujud. Banyak pengajaran dan iktibar aku dapat daripada cerita tu. Patut la pensyarah ku sangat lah mengesyorkan kami menonton cerita tu. Seyes aku kata, patut tonton.. okay?

Hurm, pagi tadi dan petang tadi, hari ku dipenuhi dengan menemani pesakit kat wad 24 Hospital Ipoh. Aku dapat kes yang boleh dikatakan menarik. Aku menemubual Bos pesakit, rakan ku menemubual abang pesakit. Oh lupa nak bagitahu, kebetulan, kedua2 mereka datang pada waktu yang sama. Selalunya susah nak jumpa keluarga patient.

Nak dijadikan cerita, menurut si Bos, pesakit aku ni (lepas ni akan disebut Hosni Mubarak) Hah gila kejam aku. kuang3. Hah sambung balik. Bos kepada Hosni Mubarak ni kata, dia ni okay je. And mungkin dia buat-buat macam tak okay. Bila ditanya pada abang Hosni Mubarak, sama jugak. Hosni Mubarak ni nak dapatkan attention je kot. Siap boleh kata, "if betullah Hosni Mubarak ni ada sakit mental, hantar je lah Tanjung Rambutan. Saya boleh kasi duit bulan2 punya."

Huh, bia betikk abang Hosni Mubarak ni. Aku tahu lah, yang perangai Hosni ni kejam, menyebabkan ribuan rakyat Malaysia kat Mesir tu terpaksa balik segera ke Malaysia. Tapi jangan lah buang adik anda sampai begitu sekali. Ok. Bila aku tanya Bos Hosni Mubarak, "adakah encik nak ambil Hosni Mubarak kembali bekerja?" Dan cuba teka Bos dia jawab ape??? haa sape jawab betul aku bagi aiskem..hee

dan jawapannya ialah...


Haa tunggu next post..aku bagitahu jawapan yang betul. Sekarang ni , mata dah kuyu. aku pun dah penat. Mahu tidur awal, esok ada kelas. Bye bye..

4 comments:

Unknown said...

Nak try tengok crite ni :)

Arizakiah said...

Mummy mengalami sendiri apa yang berlaku dalam cerita tu.... memang kebetulan sangat...tapi mungkin endingnya berbeza.
mummy ada seorang kawan, pensyarah maths..sgt genius, punya masalah mental tp tak teruk sangat..kadang-kadang bercakap benda yang pelik2...
ringkas cerita, dia sekarang dilucutkan jawatan pensyarahnya kerana nampak benda pelik2 di luar penglihatan manusia biasa..sekarang jadi guru biasa, jiwanya lebih tertekan. salah siapa?

syanabel said...

@ ezan : yeah, dipersilakan tonton..hehe

@ arizakiah : Yeke mummy ? Oh, maybe he/she needs more support to get through his/her life better. Salah siapa? hehe no komen..

Cahaya Yang Riang Gembira said...

Heeee.. Akak dah download dah semalam.. Nanti tengok.. Psychiatry rase macam dekat dengan jiwa.. :)

Kisah Tuan Rumah dan Kawan Lama

 Salam. Pagi tadi aku terbaca tweet ni, dia seorang suami yang ingin bercerita tentang isterinya yang sangat teruja setelah mendapat jemputa...