Sunday, February 27, 2011

Cinta yang HEBAT !

Sebuah kisah Cinta Sejati, Kisah benar dan realiti yg pernah terjadi di Bumi ini…

Sekian ratus tahun yang lalu… Di malam yang sunyi, di dalam rumah sederhana yang tidak seberapa luasnya… seorang isteri tengah menunggu kepulangan suaminya. Biasanya sang suami tak pulang larut malam seperti malam ini. Sang isteri kebimbangan…. hari sudah larut dan ia sudah sangat kelelahan dan mengantuk. Namun, tak terlintas sedikitpun dalam hatinya untuk segera tidur dan terlelap di tempat tidur suaminya. Dengan setia ia ingin tetap menunggu… namun, rasa ngantuk semakin menjadi-jadi dan Sang suami tercinta belum juga datang.

Tak berapa lama kemudian…. seorang lelaki yang sangat berwibawa lagi luhur budinya tiba di rumahnya yang sederhana. Lelaki ini adalah suami kepada sang isteri tersebut. Malam ini beliau pulang lebih lambat dari biasanya, kelelahan dan penat sangat terasa. Namun, ketika mahu mengetuk pintu… terfikir olehnya Sang istri yang tengah terlelap tidur…. ah, sungguh ia tak ingin membangunkannya. 

Tanpa pikir panjang, ia tak jadi mengetuk pintu dan seketika itu juga menghampar serbannya di depan pintu dan berbaring diatasnya. Dengan kelembutan hati yang tak ingin membangunkan isteri tercintanya, Sang suami lebih memilih tidur di luar rumah.. di depan pintu… dengan udara malam yang dingin melilit… hanya beralaskan selembar serban nipis. Penat dan lelah beraktivasi seharian, dingin malam yang menggigit tulang ia hadapi.. kerana tak ingin membangunkan istri tercinta. Subhanallah…

Dan ternyata, di dalam rumah.. persis dibalik pintu tempat sang suami berbaring.. Sang isteri masih menunggu, hingga terlelap dan bersandar sang istri di sebalik pintu. Tak terlintas sedikitpun dalam fikirinnya untuk berbaring di tempat tidur, sementara suaminya belum juga pulang. Namun, kerana khuatir, rasa ngantuknya tak tertahan dan tidak mendengar ketukan pintu Sang suami ketika pulang, ia memutuskan untuk menunggu Sang suami di depan pintu dari dalam rumahnya.

Malam itu… tanpa saling mengetahui, sepasang suami isteri tersebut tertidur berdampingan di kedua sisi pintu rumah mereka yang sederhana… kerana kasih dan rasa hormat terhadap pasangan.. Sang Isteri rela mengorbankan diri terlelap di pintu demi kesetiaan serta hormat pada Sang suami dan Sang suami mengorbankan diri tidur di pintu demi rasa kasih dan kelembutan pada Sang isteri.

dan Nun jauh di langit…. ratusan ribu malaikat pun bertasbih…. menyaksikan hebatnya cinta kedua sejoli tersebut…Allahu Allah..Malam yang penuh ketenangan melakarkan sejarah luarbiasa cinta pasangan tersebut.Allahu Allah.. Angin sepoi menambah irama betapa murnianya cinta pasagan tersebut.Allahu Allah..

SUBHANALLAH WABIHAMDIH
betapa suci dan mulia rasa cinta kasih yang mereka bina terlukis indah dalam ukiran akhlak yang begitu mempesona… saling mengasihi, saling mencintai, saling menyayangi dan saling menghormati…

Tahukah Anda… siapa mereka..?

Sang suami adalah Muhammad bin Abdullah, Rasulullah SAW dan Sang istri adalah Sayyidatuna Aisyah RA binti Abu Bakar As-Sidiq. Merekalah sepasang kekasih teladan, suami isteri dambaan, dan merekalah pemimpin para manusia, lelaki dan perempuan di dunia dan akhirat.

sumber di {sini} & terima kasih kepada macam2 je kerana mengesyorkan artikel ini :))

4 comments:

Anonymous said...

mantap kisah ni :) ....

Unknown said...

hmm :) sungguh terbaik. tp kalo zmn skrg mao pecah pintu ketok kalo tak bukak. haha

syanabel said...

@macam2je
:))

syanabel said...

@EZAN IDMA
hehe tahu takpe :)

Kisah Tuan Rumah dan Kawan Lama

 Salam. Pagi tadi aku terbaca tweet ni, dia seorang suami yang ingin bercerita tentang isterinya yang sangat teruja setelah mendapat jemputa...